Nuffnang Ads

Thursday, April 14, 2011

Hati-Hati Bila Beli Sayur



Semalam oasis baru sahaja habis kursus sebagai Pegawai Audit untuk Skim Organik Malaysia, iaitu salah satu skim pensijilan yang mengiktiraf ladang yang mengamalkan pertanian secara organik. Alhamdulillah, dah dapat sijil pun. Bangga sebab oasis antara pegawai paling muda dilantik sebagai Pegawai Audit. hehehe


Tapi ada perkara penting yang oasis nak sampaikan kepada reader semua. Oasis tahu ramai juga reader wadi-oasisblogspot.com ni yang terdiri daripada kaum-kaum ibu dan wanita, yang memang suka memasak dan makan.

Ramai yang sudah sedia maklum banyak sayur dari negara kita bermasalah untuk di eksport ke Singapura kerana kandungan MRL (Maximum Residue Level) yang teralu tinggi yang memang berbahaya untuk kesihatan. Tapi tahukan apa jenis sayauran tersebut? Ni oasis nak beritahu. Cuma pastikan anda semua elak daripada memakan sayur ni terutamanya jika makan di kedai.


Bayam, Kangkung, Sawi Bunga, Sawi


Daun Pudina, Daun Ketumbar, Daun Bawang, Leaf Mustard


Kacang Buncis, Cili, Capsicum, Kacang Panjang, Garland Chrysanthemum

Tapi jika anda terpaksa menggunakan sayur tu juga (mana lah tau kut-kut husband kena sawan, terguling-guling nak makan jugak) cuba cara ni. Sebelum memasak, rendam dulu sayur tersebut di dalam air garam selama beberapa minit. Kerana air garam boleh meneutralkan kembali sisa sisa baki racun perosak yang digunakan.

So, hati-hati lah kalau membeli sayur. Seeloknya beli yang organik. Mahal sedikit tak apa sebab rasanya lagi sedap dan bagus untuk kesihatan. Selama ni kita makan sayur untuk sihat tapi kita tak sedar yang kita sebenarnya merosakkan kesihatan kita bila memakan sayur yang mengandungi racun. Apa guna pakai krim muka anti kedut beribu ringgit kalau dalaman kita tak jaga.

p/s: Tanam sayur sendiri lagi bagus.

51 comments:

d'nuraini said...

saya mengamalkan sebelum masak rendam dengan air garam dulu.. :)

rATu kEBaYA said...

bagus info ni.. memang ramai yang tak tahu rasanya pasal ni... tapi sayur organik memang rasa lagi sedap..

Oasis said...

d'nuraini:
Bagus. Cuma kena sediaka stok garam byk2 la sket. Jangan lupa bilas balik, kn darah tinggi plak nanti. hehe

Oasis said...

ratukebaya:
sayur organik lebih rangup, manis dan berkhasiat.

mzhany said...

betol tuh wadi, kita mkn sayur utk sihat tapi...kekdahnya kan.

hurmm organik mmg bagus, hany skrg ayam pun kena organik sbb ada sinus. kalau ayam biasa alamaknya mmg kejap je dah sengsara hidung nih....

gud info wadi...tq

Oasis said...

Wow hany makan ayam organik? Fuyoo...wadi belum ke tahap tu lagi la.

Susah sket dalam situasi sekarang ni sbb bujang la katakan..

ratusiput said...

em yela kan oasis...kalau oasis tak bgtau mmg taktau pun kan.bukan salah sayur.tp salag penyembur racun tu.skang ni mmg susah la nk dpt makanan yg elok dan sihat.kena start mkn organik punyela pasni...anyway tahniah sbb dpt jd pegawai audit dlm usia yg muda...respect ni :)

Oasis said...

ratu siput:
Terima kasih ratu. Susah nak pilih sayur yg betul2 bagus skrg nih. Dulu drg pilih yang ada lubang2 kononnya tak sembur racun. Tapi skrg ni dah terbalik, sebab serangga dah resistan ngan racun. Yang oprganik sayurnya lagi segar sebab persekitaran yang optimum di ladang.

TK said...

Ayat last skali tu power!!!
Tahniah atas lantikan sbg pegawai audit termuda tu.
Kat rumah mmg akak jaga bab2 sayur ni..cuma bila mkn kat kedai tu tawakkal je la..

KuNanGKuNanG said...

kalau leh tanam sendiri syur kan best..tp kite dok bandar mane ada tanah...he3

NM02 said...

hei.. cili merah tu kuntut2 la.. cumellll

Oasis said...

TK:
Terima kasih kak. bila makan kat luar tu mmg terpaksa redha je lah kan..

Oasis said...

kunangkunang:
Kat bandar pun boleh tanam sayur. Mintak je kit bumi hijau ngan jabatan pertanian. Blh tanam saya kat koridor or tepi rumah.

Oasis said...

NM02:
Hehehe...kontot2 pun pedas jugak kan.

ieda said...

ermm tul tu dik .. sayur2 ijo nie ada masalah sebenarnya .. skrg lah dulu ok je .. sbb tuk2 kita tanam sendiri .. skrg nie dah banyak toksin ..

sib baik akak jenis x suke makan sayur ijo nie .. kalau beli suke buncis dan kubis bunga .. kalau tidak ulam2 kampung :)

gud info dear .. tq !

afiqazizan said...

info yang baik bro..tapi aku tak suka makan sayur skit..ade la beberapa sayur tu memang aku tak makan..yang lain aku makan..haha.

IMANSHAH said...

owh saya tak suka sayur

fyna said...

wwwaaaa...
tq for that info...

Cik Bucken said...

tak makan sayurrr! hohohh

Oasis said...

Ieda:
Kacang buncis and kubis bunga tu pun dalam senarai sayur bermasalah gak tu akak. Hati2.

Oasis said...

Afiqazizan:
Sama la bro. Aku pun kadang2 x mkn beberapa jenis sayur cam bendi, taugeh...

Oasis said...

Imanshah:
Cikgu pun tak mkn sayur? Jangan suh anak murid x mkn sayur sudah la k. Hee

Oasis said...

Fyna:
Terima kasih kembali

Oasis said...

Cik Bucken:
Sayur la bagus...yg pahit itu kan ubat..

NICK IRFAN said...

aku x mkn sayur... hehe lps ni kena mula amalkan la

aleen aiden said...

mcm mane nak pass audit masa kamoo blajar?alin cuak nak exm.hu3

♕ Mr.IX ♂ said...

hati2 sayur kat supermarket la terutamanya...kdg2 beli sayur kat pasar jer...

aku suka teh pudina..

nabilah_2908 said...

oh...sayur sawi, bayam & kangkaung di antara sayur yg selalu beli..selalu juga makan...huhu....

terima kasih sudi kongsi info ni..kenalebih berhati2 lepas ni..

haih..apa nak jadi lah kan...semua benda dah tk selamat....

bunga said...

kena rendam lama2..hehe..xtau la pasal sayur organik..

Awan Biru said...

Nak makan sayur organik tapi kat kawasan Awan belum ada dipasarkan lagi. Nampak gayanya, kena lebih berhati-hati lagi sebelum makan. Bukan main ngap saja.

adol ihsan said...

Salam..

OOhh.. kena bagi tahu kat ibu saya ni..

:)

Oasis said...

Nick:
Lelaki tak makan sayur cam pelik sket bunyinya. Cuba la amalkan, tak susah pun.

Oasis said...

Aleen:
Senang je aleen, cuma nasib baik kami punya jenis yg praktikal je. So xperlu nak jwb cam soklan exam tu.

Oasis said...

Mr Ix:
Klu kat pasarraya terutama nk cari yg organik, pastikal logo organik tu ada barcode or cari yg ada logo SOM.

Oasis said...

Nabilah:
Sama2..ingat tu, kn lebih berhati2.

Oasis said...

Bunga:
Bunga pun dah yang organik skrg ni tau..

Oasis said...

Awan:
✘ perlu organik pun xpe..cuma kn amalkan langkah berjaga2. Tak pun beli sayur yg ada logo SALM. MRL dia paling rendah jugak.

Oasis said...

Adol:
Cpt bgtau...!

Anati Soki said...

tips anat bla beli sayur.. beli sayur yg lobang2.. tha'ts means dah kena tebuk srangga. bila kena tbuk srangga.. maksudnya.. syur tuh tak kna racun :)

Oasis said...

Anat:
✘ blh cam tu. Tu cara lama, dah tak blh guna sbb semua serangga dah resistant ngan racun.

angloko said...

wah.. bagus info ni.. biasa kalu teman mak g pasar.. dia akan cari sayur yang daun dia ada kena makan ulat skit.. katanya xde racun sayur tu sbb ulat sempat mkn.. kekeke..

Oasis said...

Angloko:
Salah tu...ramai yang dah salah info ni. Ingat, sayur berlubang tu tak semestinya tidak disenbur racun.

Encik Suami said...

Good Info.Dah mcm blog chef plak dh.

jemput terjah new entry

1) (>.<) Khas Utk My Levly Princess (>.<)

Raji berkata said...

owh kalau gne sabun yg utk basuh sayur tu xboleh eh?

Oasis said...

En Suami:
Hahaha...chef yang tak tau masak

Oasis said...

Raji:
adeh, agak2 lah nak kena cuci pakai sabun. Belum dimasak dah lunyai. hehe

ninest123 said...

ninest123 16.01
nike free, air max, louboutin, longchamp, air max, sac burberry, nike roshe run pas cher, michael kors uk, nike roshe, coach purses, replica handbags, longchamp, north face, abercrombie and fitch, vanessa bruno, sac guess, ralph lauren, true religion outlet, nike air max, north face, true religion jeans, air jordan, mulberry, air max pas cher, oakley pas cher, vans pas cher, nike trainers, new balance pas cher, michael kors, nike air force, nike tn, ray ban pas cher, sac longchamp pas cher, nike blazer, michael kors pas cher, timberland, nike huaraches, hollister, hogan outlet, polo ralph lauren, polo lacoste, coach outlet store online, ray ban sunglasses, sac hermes, hollister, lululemon outlet online, nike free pas cher, true religion jeans, true religion outlet, converse pas cher, michael kors outlet

ninest123 said...

oakley sunglasses cheap, burberry outlet, nike shoes, oakley sunglasses, prada handbags, air max, ugg outlet, louboutin, tiffany and co, ray ban sunglasses, longchamp outlet, replica watches, tiffany and co, louis vuitton outlet, michael kors outlet, louis vuitton handbags, polo ralph lauren outlet, louis vuitton outlet stores, michael kors outlet, ugg boots clearance, ray ban sunglasses, michael kors outlet, uggs outlet, louboutin shoes, christian louboutin, air max, oakley sunglasses, gucci outlet, polo ralph lauren, michael kors outlet online sale, tory burch outlet, oakley sunglasses, louis vuitton, cheap uggs, prada outlet, nike free, longchamp handbags, michael kors outlet, rolex watches, chanel handbags, uggs, ray ban sunglasses, louboutin outlet, louis vuitton outlet, jordan shoes, michael kors outlet, burberry outlet, longchamp handbags, cheap oakley sunglasses

ninest123 said...

air max, iphone 6 plus cases, asics running shoes, ipad cases, vans, lululemon outlet, jimmy choo outlet, herve leger, beats by dre, insanity workout, north face outlet, oakley, instyler, air max, s6 case, ray ban, birkin bag, timberland boots, valentino shoes, soccer shoes, vans shoes, giuseppe zanotti, bottega veneta, nfl jerseys, north face jackets, baseball bats, wedding dresses, soccer jerseys, reebok outlet, ralph lauren, gucci, iphone 6s cases, mcm handbags, abercrombie, chi flat iron, iphone 5s cases, babyliss pro, mac cosmetics, celine handbags, hollister clothing store, converse, p90x, mont blanc, nike roshe run, new balance shoes, iphone 6s plus cases, abercrombie and fitch, iphone cases, ferragamo shoes, iphone 6 cases, louboutin, ghd

ninest123 said...

supra shoes, moncler, barbour, ugg, sac louis vuitton, moncler, converse shoes, canada goose, swarovski, wedding dresses, toms shoes, juicy couture, pandora charms, marc jacobs, juicy couture outlet, canada goose, louis vuitton uk, louis vuitton, thomas sabo, canada goose, karen millen, moncler, ugg boots, ugg, moncler, ugg pas cher, ugg, canada goose jackets, louis vuitton, pandora charms, barbour, moncler, sac louis vuitton, coach outlet store online, canada goose outlet, moncler, swarovski crystal, hollister, montre homme, sac lancel, moncler outlet, canada goose uk, rolex watches, moncler, pandora jewelry, doke gabbana, links of london, canada goose, pandora jewelry, canada goose
ninest123 16.01

Xiaozhengm 520 said...

coach factory outlet
polo ralph lauren
supra sneakers
cheap oakley sunglasses
fitflops sale clearance
cheap oakley sunglasses
oakley vault
ray ban sunglasses
giuseppe zanotti sandals
true religion
lebron james shoes
ed hardy clothing
tods outlet
rolex watches
ray bans
longchamp outlet
louis vuitton outlet
adidas originals
gucci handbags
michael kors outlet
nike nfl jerseys
hollister clothing
kate spade
lebron 12
michael kors handbags
michael kors outlet
pandora jewelry
louis vuitton handbags
nike air force 1
nike running shoes
rolex watches outlet
louis vuitton outlet
adidas shoes
michael kors handbags
coach outlet store online
michael kors bags
louis vuitton outlet stores
gucci outlet
hollister outlet
ray ban outlet
2016.5.31haunqgin