Nuffnang Ads

Sunday, February 15, 2009

Puteri Gunung Ledang The Musical….Sebuah Cinta Agung




“Adinda bersumpah, jikalau kekanda tidak kembali adinda akan menyusul kekanda. Menginjak pada tanah yang sama, bernafas pada udara yang sama”


Begitu indah luahan cinta Gusti Puteri Retno Dumilah kepada Laksamana Hang Tuah. Dan begitu tulus janji setianya sehingga sanggup mengorbankan jiwa dan raga demi Tuah. Mengharungi lautan gelora, mendaki di puncak tinggi, membelakangi Adipati dan berdepan dengan Sultan Melaka untuk dimalukan adalah satu beban yang tak terluah. Namun entah dimana silapnya Hang Tuah, mungkin keliru antara cintanya terhadap puteri dengan kesetiaannya terhadap raja. Akhirnya cinta yang dibina terkubur mati. Tapi yang nyata, nilai cinta mereka masih mahal, masih abadi hinggakan perjalanan ceritera yang penuh dugaan menjadi indah.


Tapi lebih indah malam itu, malam dimana aku menyaksikan sendiri cinta paling agung di puncak Ledang. Tiada lukisan yang dapat digambarkan dan tiada kata-kata yang dapat diluahkan. Kisah cinta yang agung, penuh magis dan lagu. Pertama kali untuk tahun ini aku mengalirkan air mata kerana sebuah pementasan yang sungguh gah


Percintaan antara laksamana dan puteri


Keakraban Puteri Jawa dan Bayan menyentuh hati audience


Lakonan mantap Ida Mariana sebagai Bayan harus dipuji


Kejelitaan Gusti Puteri menarik minat Sultan Melaka


Rindu yang mencengkam membuatkan Gusti Puteri nekad 'pergi' kepada Tuah


Gusti Puteri belayar ke Gunung Ledang untuk menanti Hang Tuah


Rindu yang turut dirasai oleh Tuah


Sepasang kekasih melepas rindu sebelum Hang Tuah menyampaikan hajat Sultan Melaka


Gusti Puteri menghalang Sultan Melaka untuk menunaikan syarat ke-7


Sultan Melaka yang murka kepada Gusti Puteri sebelum melafazkan sumpahan keatasnya


Kisah cinta Laksamana hang Tuah dan Puteri Gunung Ledang teragung dipuncaknya


”Kuhinakan diriku sendiri untuk merengkuh cinta sejati. Cintamu bagai cahaya mentari yang membakar wajahku. Meski sekilas kurasakan, namun akan menjadi bekal sehingga akhir zaman” - Gusti Putri Retno Dumilah


Antara babak-babak yang menarik semasa pementasan PGLtm musim ketiga ni adalah:

  1. Babak bayan mengeluarkan api dari tangannya semasa memujuk Gusti Puteri untuk menari
  2. Gusti Puteri tiba-tiba ghaib dalam pelukan Bayan
  3. Adegan pelayaran Gusti Puteri yang seakan-akan 'hidup'
  4. Nenek kebayan yang tiba-tiba ghaib dan muncul
  5. Transformasi nenek kebayan kepada Puteri Gunung Ledang
  6. Babak sumpahan Sultan Melaka kepada Puteri Gunung Ledang
  7. Puteri Gunung Ledang menghalang Sultan Melaka mengorbankan Raja Ahmad
  8. Aksi lucu Sultan Melaka menari bersama penari-penari lain
  9. Adegan lucu Gusti Puteri dengan dayang2nya
  10. Perpisahan laksamana dengan puteri setelah ditugaskan menghantar utusan ke Demak

Dan untuk tatapan semua, aku uploadkan beberapa keping gambar semasa menonton Puteri Gunung Ledang The Musical Musim Ketiga pada 13hb Februari 2009


Tiket PGLtm

Odw ke Istana Budaya. Jalan tiba2 sesak time nie


Banyak kenderaan berpusu-pusu menghala ke arah Istana Budaya


Akhirnya sampai jua di Istana Budaya


Berlegar-legar sementara menunggu Panggung Sari dibuka


Masing2 mahu mengabdikan kenangan di poster gergasi PGL


Ingatkan ni adlh salah satu daripada props yang digunakan semasa pementasan PGLtm. Hehe


Kehebatan pementasan PGLtm memaksa penonton memberikan standing ovation


Tak mampu nak lepaskan peluang bertemu dgn pelakon2 utama


Yes...dapat jugak tandatangan dari Stephen dan Tiara


Juga dari bayan dan Raja Ahmad



14 comments:

orangorang said...

best kan...rugi sape yg xtengok...
suke sangat. next time klu ada lagi, orang2 nak tgk lagi

Bernard's tHe FreE tHinkeR said...

kelasss..mana pic lain...

~cik manis~ said...

klas manis jenuh nk booking tiket tp smdang sold outtttt!

Oasis said...

orangorang...
nanti kita gi tgk sama2 ek

Bernard...
Ada...kat dlm thumbdrive ni

cik manis...
Dengar citer dilanjutkan smpai 26 Februari. Cuba check

cAndLe iN tHe wiNd.. said...

uwAAaaa.. xsaba da nk terjah IB 21hb ni..huhuhu

nurul said...

ruginye xdpt tgk...huu...xpe la tgk teater KMR je..haha

hanybunny said...

jeles....xley tgk ;(

Oasis said...

candle in the wind...
hari mesti terlonjak2 tak sabar nk tg...normal la tu

Nurul...
Ya, teruskan bagi sokongan kat Anak Seni Pertama Production k

hanybunny...
Knp xleh tgk?. Tiket abis ek?

Mohd Firdaus said...

yup
the very best pgl ever
hope die extend la
mane tau die extend smpi 26 di?
aku nk tgk p ramlee the musical
huhuhu
tgh tgu soundtrack pgl kalo lah ade
hope ade la
coz yg first season dl ade

Oasis said...

Fir...
Pasal 26hb tu aku silap tgk, yg tu utk musim 2.

Pasal soundtract tu staf enfinity kata akan kuar utk musim 3 ni. Sabar la ek

nurul said...

nk komen gak....hehehe
mmg best tp part awal2 tu agaks bosan sket.... sehinggakan hamba tertido... xlarat nk dgr mereka bercintan cintun dlm bhs dahulukala ni hehehe.... tp apa pn mmg terbaik part raja tu menari...comel gler....heeheh...

AzruL said...

waaa, bestnye tgk PGL.. satu2 nyer filem n teater yg trbest di Msia.. eee, jelesnye xdpt tgk.. huhu

Oasis said...

nurul...
Kali pertama dgr yg ad org tido time pementasan...pelik

Azrul...
tu la, rugi tau xgi tgk

Anonymous said...

Aωesome iѕsuеs hеre. I аm vеry glad to looκ your aгticle.
Thanks a lοt and Ι am taking а look ahead
to tоuch you. Will you kindlу drop mе а e-maіl?


My blog :: skin lightening