Nuffnang Ads

Saturday, December 18, 2010

Foursquare...Tak nak Joint?


Pernahkan anda perasan pada wall facebook rakan-rakan anda yang mengatakan si polan bin/binti si polan telah 'check in' pada sesuatu tempat? Pada anda yang telah 'familiar' itu adalah satu informasi tentang rakan anda. Tapi pada anda yang tidak tahu, anda mungkin akan tertanya-tanya....

Apa Tu???. ....itulah yang dinamakan foursquare.

Foursquare ialah satu rangkaian sosial berasaskan lokasi. Aplikasi yang dicipta oleh Dennis Crowley dan Naveen Sevadurai pada tahun 2009 ini dibangunkan khusus untuk iPhone, BlackBerry dan mana-mana handphone yang menggunakan Android atau Window 7 sebagai platform. Untuk pengetahuan blogger semua, pada November 2010 sahaja, dilaporkan pengguna yang mendaftar aplikasi ini sudah mencecah lebih dari 5 juta orang. Tidakkah anda rasa ketinggalan?

Apa yang menariknya Foursquare ni? Foursquare membolehkan anda berhubung dengan rakan-rakan dan memberitahu maklumat tentang lokasi terkini di mana anda berada. Tidak kiralah di dalam atau di luar negara. Penggunaan aplikasi ini yang semakin meluas turut membolehkan anda dan rakan-rakan mengemaskini maklumat yang boleh dihubungkan dengan rangkaian sosail lain seperti Facebook dan Twitter.

Untuk lebih memahami aplikasi ini, sila lihat gambar-gambar di bawah, yang disediakan khas untuk anda.



Profil bagi akaun foursqaure. Pada page ni tercatat nama, jumlah Mayorships, bilangan Badge yang telah berjaya dikumpul, bilangan rakan serta kekerapan check in.



Dan ini pula adalah antara rakan-rakan yang telah 'menjalinkan' hubungan foursquare dengan anda.



Jika ingin check in pada sesuatu tempat, pergi ke ikon place dan akan terpapar beberapa lokasi yang berhampiran. Jika tiada pada paparan, anda boleh create tempat tersebut mengikut icon yang telah tersedia.



Selain itu juga, anda boleh melihat tips dari pengguna foursqaure yang lain tentang tip-tip, komen atau apa-apa maklumat berkaitan lokasi tersebut. Selalunya tips tersebut berguna untuk kita lebih bersedia.


Pada ikon recent pula, anda boleh mengetahui lokasi rakan-rakan anda berada. Jadi tak perlu SMS atau call bertanyakan rakan karib anda di mana mereka berada. Nak kirim barang pun senang. Biasanya housemate aku jadi mangsa terutama kalau dia pergi ke Ikea atau Mac Donald.



Anda boleh lihat senarai tempat yang berjaya anda rampas sebagai mayor atau tuan tanah. Title mayor diperolehi jika anda check in lebih daripada 3 kali pada sesuatu tempat. Yang menariknya pada sesetengah tempat yang melakukan promosi, anda boleh dapatkan hadiah atau harga istimewa jika berjaya menjadi mayor.



Status leaderboard boleh menunjukkan point atau markah yang anda telah perolehi. Anda boleh berlumba-lumpa dengan rakan-rakan anda untuk mendapatkan markah paling tinggi dalam sesuatu masa.



Ini pula adalah badge. Ia menunjukkan prestasi yang anda telah capai. Badge akan diperolehi (unlocked) jika kita telah menyelesaikan atau telah mencapai level tertentu.


Seronok bukan? Jom sertai Foursquare....Kepada sesiapa yang sudah ada akaun, jangan lupa add aku ok.


20 comments:

NM02 said...

makin pening ngan zaman IT skang ni. adoi.. camner la ngan zaman anak2 kita akan dtg ek. entah2 nak beli ikan pun bleh delivery.. hahaha

eh.. tak sudi follow ker? sedih tau.. ahaksss

Oasis said...

NM02:
tau tak pe...Tapi kalau teknologi untuk memudahkan kita, kira ok la kan.

Eh, saya dah follow awak la. Cuba check. sata dah add kat senarai.

Unknown said...

ape benda plak ni? aku jarang buka fb dh skrg

Oasis said...

Nik Irfan:
X yah bukak FB pun xpe bro. Asalkan ada handphone yang sesuai sudah kira ok.

Anati Soki said...

foursquare pulak. hehehe.. twitter pun jrang diupdate.. hehehehe...

Anati Soki said...

foursquare pulak. hehehe.. twitter pun jrang diupdate.. hehehehe...

Oasis said...

Anati Soki:
Saya pun tak layan sgt twitter tu. Lagpn 4square ni simple je. Hanya aplikasi utk rujukan kita je. Tak perlu bg komitmen pn tak pe.

kella said...

oh my God! aku betul betul ketinggalan ler macam ni! huhuhu..
terima kasih sangat atas info ini! sekurang kurangnya idok le teman dok hu? ha? hu? ha? bila orang cakap pasal ni..
hehe..

terima kasih..

salam singgah sini.. :)

Oasis said...

Kella:
Same2...terima kasih jugak kerna sudi singgah. ✘ sempat nak hidang air tadi.

Itu la dia 4square yg sy ceritakan. Kadang2 couple blh bgaduh pasal 4square ni kalau kantoi check in kat ne.

Mak Su said...

tak paham ler... hu hu hu... maklumlah, maksu ni old skool

Oasis said...

Mak su:
Senang je ni mak su..lagi mudah daripada buat blog ni. Hehe. Mak su nak tgk kat mana jiran tercinta berada di mana pun blh.

nabilah_2908 said...

kena ada fon changgih la eh..huhu..

fon sy biasa2 jer... ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
BILA TELEFON BRBUNYI

Oasis said...

Nabilah:
✘ payah hp canggih sgt pun tak pe. Alah, nokia pn byk yg murah2 skrg ni kan...pastu upload je applikasi tu.

Anati Soki said...

hehehe... ye k.. adoooih.. anati soki mmg dah ketinggalan :(

Oasis said...

Anati soki:
haha....xpe. lagipun penduduk dunia ni berapa bilion banyaknya. pengguna 4square baru 5 juta...

Rohani Hashim said...

hehehe, pernah gune gak mmbe punyer iphone, masa tu nak mkn kat kedai thai kt shah alam, nak cek r ape org ckp pasal kedai tuh, and ape yang besh..hehehe jadi tahu la jugak sikit2 pasal 4square nih...

Tuya said...

dah join dah join..yang best bila check in tgk kawan kita pun sekali ada kat sana..excited lah cari mana dia..

tapikan..iskk..kawan dalam foursquare adalah 10 ke bawah sbb tak ramai orang join foursquare ni lagi.

sapa2 add lah saya :)

Oasis said...

mzhany:
kan...maknanya mmg benda ni wujud kan. Mana la drg yg lain tak percaya ke kan. So hany, create la akaun. Blh bertukar2 info nanti.

Sara:
Hai Sara, thank you sudi baca entry ni. Yang bestnye bila kita dapat badge kan. Jadi mayor pun sronok gak. Cuma bila mayor dirampas org yg plg tak best..

Unknown said...

ninest123 16.01
nike free, air max, louboutin, longchamp, air max, sac burberry, nike roshe run pas cher, michael kors uk, nike roshe, coach purses, replica handbags, longchamp, north face, abercrombie and fitch, vanessa bruno, sac guess, ralph lauren, true religion outlet, nike air max, north face, true religion jeans, air jordan, mulberry, air max pas cher, oakley pas cher, vans pas cher, nike trainers, new balance pas cher, michael kors, nike air force, nike tn, ray ban pas cher, sac longchamp pas cher, nike blazer, michael kors pas cher, timberland, nike huaraches, hollister, hogan outlet, polo ralph lauren, polo lacoste, coach outlet store online, ray ban sunglasses, sac hermes, hollister, lululemon outlet online, nike free pas cher, true religion jeans, true religion outlet, converse pas cher, michael kors outlet

Anonymous said...

jordan outlet
kyrie 7 shoes
bape
supreme official
kd shoes