Nuffnang Ads

Thursday, October 1, 2009

Mengimbau Kenangan

Sementara masih berada di dalam mood raya, aku nak ucapkan Selamat Hari Raya kepada semua blogger2 kat Malaysia. Maaf Zahir dan Batin andai ada tersalah bahasa dan sebagainya. So macam mana dgn raya anda semua? Aku tak minat sangat nak cerita pengalaman semasa raya tempohari, tak ada apa yang seronok selain daripada perasaan tertekan, gemuruh dan sebagainya. Sebabnya? Nanti la aku cerita k.
*****

Dua hari sebelum raya, aku sempat pusing2 kampung aku di Kelantan. Kg Telekung. Mesti korang rasa kelakar sebab nama kampung aku mcm alim sket. Tapi tak bermakna semua penduduk kat kampung aku tu kena pakai telekung. Hehe. Dah beberapa tahun aku tak memijak tempat-tempat yang selalu aku pergi masa budak-budak dulu. Jadi sementara ada kesempatan aku pusing kampung aku, nak menjejaki masa-masa silam aku.

Ni la dia sekolah tadika aku. Teringat time dulu yang mana aku selalu lari dari sekolah dengan memanjat tingkap belakang.


Ni adalah sekolah rendah yang pernah mendidik aku sampai la aku jadi 'orang'. Dulu bangunan kat sini semua 1 tingkat, sekarang bertingkat2 tingginya.


Kedai runcit ni terletak kat tepi sekolah. Masa dulu, bnyk betul makanan ringan yang dijual kat kedai ni. Tapi sekarang dah jadi semak.



Tempat aku mengaji Quran. Rumah ni dulu nampak besar dan tinggi. Masa tu binaan dia daripada kayu, cuma sekarang dah jadi rumah batu.




Salah satu daripada petak sawah padi. Disinilah tempat kitaorang mengutip sejenis tumbuhan yang dipanggil Jarum Mas yang kemudiannya dijual dengan harga yang agak tinggi.



Laman rumah jiran. Tempat kitaorang bermain-main. Terkejut tengok kawasannya dah jadi makin sempit


Ladang getah ni kat belakang rumah aku jer. Dulu jadi tempat aku berkelah sambil baca buku. Sekarang dah semak cam hutan


Sungai yang menjadi tempat yang wajib disinggah bila abis time sekolah. Tapi dulu sungai ni sebenarnya besar dan dalam, tapi sekarang tengoklah apa jadi.

Ni lak kedai minyak motor. Sangat klasik.


Klinik desa. Aku selalu gak curi2 masuk kat sini time kecik2 dulu. Seingat aku klinik ni penuh ngan ibu-ibu yang awak anak kecik pada setiap Isnin dan Rabu


Masjid kampung aku. Dulu aku selalu ikut kakak-kakak aku pergi kelas fardu ain setiap pagi Jumaat. Abis kelas terus pergi beli gula-gula getah.

Salah satu daripada rumah yang terbiar berhampiran rumah aku. Aku pernah disapa oleh 'pemilik' umah ni masa balik dari KL beberapa tahun lalu. Seram gak cerita tu.

Itulah sedikit sebanyak pasal kenangan aku pada zaman nakal-nakal dulu. Kadang-kadang bila diingatkan balik, rasa rindu sangat nak merasa kembali time tu. Hidup tak perlu nak fikir pasal masalah dan sebagainya. Bila aku balik kampung, tengok kanak-kanak sekarang tak sama cam zaman dulu. Dah tak ada aktiviti-aktiviti macam kitaorang dulu. Zaman dah berubah.....

4 comments:

Sharif John said...

Kenangan lama yg indahkan bro... saya pn ada gak kenangan lama cuma xde gamba... tersemat dalm fikiran je.... Selamat Hari Raya... Maaf Andai salah dan silap ya....

suamihanyisterizuki said...

wadi,

slamat hari raya...
ummm,
sayu lak bc entry wadi kali nih...
adeihhh kite anak2 muda dh xde kt kg kan, xde sape nk jaga...sedih bg kita
sedih lagi org2 yg tgk kite mmbesar...

uhhh,
emo lak...
daa....

Bella Vee said...

Selamat hari raya... :)
bestkan mengimabu kenangan macam ni...
vee balik kg dekat pahang lepas 12 tahun tak blk...
best sgt teringat time2 vee kecik dulu...
:)

Oasis said...

John...
Selamat Hari Raya...Kenangan yg lama biar kita simpan betul2 k.

Hany...
Nanti dapat anak jgn simpan dlm rumah jer..biar dia kenal erti kedesaan. Hahaha

Bella Vee...
Tu la, jiwa anak muda skrg bukan di kg lagi. Huhu