Nuffnang Ads

Thursday, April 5, 2007

Strawberry Trip


Aku, Exit dan Sultan


30hb-2hb april satu tarikh yg pasti aku akan sentiasa aku ingat. Ekpedisi Irau-Brinchang. Ya mungkin bagi korang ia hanya satu aktiviti mendaki gunung yang biasa korang dengar. Tapi bagi kami, ia satu pengalaman yg sungguh berbeza, tidak sprt ekspedisi gunung-gunung yang sebelumnya. Walaupun dari awal aku tidak yakin yg program ini berjaya kerana sedikit kelemahan dari segi organisasi dan management, tapi alhamdulillah….semuanya selamat and better than what im expected.

Kesejukan Cameron Highland mmg diluar jangkaan dan benar2 menguji ketahanan mental dan fizikal. sampai skrg ssh nak aku bayangkan. Dugaan pertama semasa di sana adlh masalah kesesakan lalu lintas yg menyebabkan kami sedikit lewat sampai dari jadual asal. Seterusnya masalah pengangkutan yg menyebabkan kitaorg terpaksa menambah kos. Tapi mujur semua peserta sporting dan faham dgn situasi yang berlaku. Thanks buat semua.

Semasa mendaki, masing2 dah penat. Ramai yang dah mula emosi dan menunjukkan perangai sebenar. Dari situ sbenarnya dapat la kita tgk saper yg betul2 kawan. Pendakian sedikit terganggu apabila beberapa peserta dah mula pancit terutama adik aku, mirah. risau pula dibuatnya. Tapi nasib baik la sekejap ajer. hmm….hebat jugak adik aku ni. Tapi paling menyakitkan hati terutama bagi Anip selaku pengarah ialah apabila terdengar suara yg mengatakan kami ti dak ada kerjasama. Tersentap juga aku dgr. bila difikir2 balik, saper yg x bagi kerjasama sebenarnya? Sampai dipuncak, kami terus mkn dan tido.

Keesokan paginye, aku bgn. Itu pun bisisng sbb bunyi geng2 makcik masak. Terlepas lagi nak tgk matahari terbit. Tanpa membuang masa, aku ikut adik aku n Moon pegi panjat menara. Punyalah sejuk menggigil2. Angin pulak kuat giler, rasa mcm nak tumbang. Lepas kemas brg ktorg kena angkut khemah hampir 30 minit untuk ke kaki Irau. Sampai disana, semua brg yg x diperlukan termasuklah baju dan sleeping beg terpaksa ditinggalkan utk meringankan beban. Dua org peserta secara suka rela akan stay kat bwh utk menjaga barang dan memasak utk ktorg nanti.

Semasa pendakian, banyak masa dihabiskan dengan bergambar. Pemandangannya mmg menakjubkan. Si Sultan (budak Saudi Arabia) pun mcm x percaya. Dia kata kat negara dia semua gunung adalah pasir n batu, x der pokok langsung. Bangga jugaklah aku sbg rakyat Malaysia. Kat Gunung Irau ni…ada byk sgt puncak tipu. Mmg down giler mental dibuatnya. Di puncak tipu yg last, ktorg terus mkn sbb x thn lapar. Masa ni la aku dpt tgk mcm mn org kebulur makan. Setengah jam kemudian, kami teruskan pendakian utk ke puncak kecuali 3 org peserta yg telah menyerah kalah termasuklah Sultan.

Sampai di puncak, apalagi bersorak la semua dan masing2 x lepaskan peluang utk bergambar dan memahat nama pada bendera. Setelah lama bergambar, kami terus turun. Lebih kurang jam 6.30 ptg, kami sampai ke kaki Irau. Penat dan lapar x yah ckp la. Terus ktorg mkn.

Puncak Irau berjaya kami tawan

Lps mkn, beberapa peserta termasuk aku pergi ke puncak Brinchang utk mandi. 30 minit jauhnya dan dgn cuaca yg sejuk tu, nyaris2 nak tumbang. Bila sampai ajer, kecewa yg teramat sgt sbb air dah abis. Kalau ada pun, airnya mmg berlumut dan ckp utk buat air sembahyang jer. Ramai yg terpaksa memadamkan hasrat utk mandi. HUHUHU….

Bila kami sampai ke tempat perkhemahan tadi, terkejut beruk bila dgr berita 4 org peserta ‘lari’ dari ekspedisi. Dari 23 org, tinggallah 19 org. Malam tu masa byk dihabiskan dgn game yg tanpa dirancang. Aku kat dlm khamah x tahan nak gelak. Masing2 kepala dah biol. Layan jer la walaupun sejuk x terkata. X lama lps tu aku tido tp sepanjang malam tu langsung x leh tido sbb x tahan sejuk.

Bangun pagi terus gosok gigi dan makan. Mkn yg dmasak pelik2 dan sgt kreatif. Disebakan kekurangan air dan dapur gas rosak, ktorg x dpt la mkn nasi. Tapi mmg seronok giler, lapar punya pasal, semua aku makan kecuali la sardin. Eei….Lps bersiap kami membuat keputusan utk tidak mengikut plan asal iaitu blk melalui trak G. Brinchang memandangkan ramai antara ktorg yg dah injured. So, keputusan muktamad ialah dengan menyusuri jalan raya sejauh 10 km. mak aii, x dapat aku bayangkan. Tapi so far, so good. Dengan pemandangan yg menarik, langsung x rasa penat. Kami berhenti sekejap di Brichang untuk shopping terutama strawberry. Puas membeli belah dan bergambar, kami naik bas utk ke tanah rata dgn tambang RM2. Sampai di stesen bas, apa lagi mandi la. Selama lbh kurang 3 hari x mandi, baru skrg dapat sentuh air.

Pemandangan ladang teh yang mempesona

Lps mandi, berita yg mengejutkan dari pengarah kitrg terima. Tiket blk x der. Waaaa…kelam kabut dibuatnya. Masa ni la sekali lagi ktorg terpaksa membayar lbh sedikit utk ekspedisi ini. Tapi nasib baik mereka semua ni x cepat melatah. Segala keputusan diterima dgn hati yg terbuka. Ini la kawan namanya. Sementara menunggu bas, ktorg x lepaskan peluang skali lagi utk shopping dan menjamu selera.

Seterusnya ktorg bertolak ke Tapah dan terus ke Pudu Raya. Malangnya semasa dalam perjalanan, jln penuh sesak dgn kenderaan. hampir 6 jam dalm bas. Nsb baik masa terisi dengan aktiviti mengumpat dan berbalas pantun. Macam kat pesta pantun plak. Disbabkan jln jam, kami sampai KL jam 12.30 mlm. Masa ni, mmg dah x der transport utk ke UPM. Terpaksalah kami bermalam di Pudu. Ekspedisi yg sepatutnya 3 hari dah jadi 4 hari. Untuk memanfaatkan kesempatan yg ada ktorg meronda2 sekitar Bkt Bintang dan KLCC utk melihat keindahan KL. Ini pun atas permintaan si Sultan yg nak sgt tgk gelagat org Malaysia. Dia ckp Malaysia sgt cantik, bersatu padu dan peramah. Paling terharu dia kata walaupun kita berlainan bahasa dan hanya kenal dalam masa yang singkat, tapi dia rasa kita semua mcm satu famili. Kami berborak dan bergurau senda sehinggalah subuh.

Jam 6.30 pagi kami terus naik bas no 17 utk blk ke UPM….Disebabkan sampai jam 8 pagi, terpaksa la aku ponteng kelas dan tido sampai jam 3 ptg.

Itu la dia sedikit sebanyak coretan semasa ekspedisi tu. Sebenarnya byk perkara2 yg menarik berlaku tapi ssh utk digambarkan. Ni la satu2nya program yg terbaik pernah aku rasa. Kami sgt closed mcm satu famili. X kira la apa org nak kata, tapi yg pasti hanya kami shj yg tahu. Kata org, pantang beralah sebelum ajal. Bagi ktorg besar mcm mana pun masalah tu, semuanya blh diselasaikan bila kita sama2 saling membantu.Jgn hanya sedikit masalah kita terus patah semangat. Biarlah kita susah senang bersama. Ekspedisi ni banyak mengenal erti setia kawan. Segala masalh yg berlaku sepanjang ekspedisi sebenarnya itu lah cabaran dan keseronokan yg dapat dirasai. Thanks kpd semua yg terlibat yg telah sanggup bersusah payah dan sabar dalam semua keadaan.


12 comments:

Anonymous said...

MFC innocentkat Webcam Private Show video
http://bit.ly/1k4WvDL

File name: mfc_2014_05_21_0179.mp4
File size: 79.16 MB
Video length: 17:34

Tags:
innocentkat MyFreeCams private show 21.05.2014,
MFC innocentkat true private 21.05.2014,

my web-site; innocentkat dildo show 21.05.2014

Anonymous said...

Hey! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be okay.

I'm undoubtedly enjoying your blog and look forward to new posts.


My webpage reconquerir son ex copain

Anonymous said...

Consequently, not all the New Jersey septic system owners have their
container pumped as often as they should. This oil can also transfer into the
transport pipes, solidify, and cause excessive buildup that can cause blockage of the drainfield.
Typically, 50-80% of household wastewater is greywater,
the rest are from the toilets or contaminated greywater.


Look at my web page ... art7mall.com ()

Anonymous said...

It can be calming to know that you are to pick up chunks
of land and abc carry them away. Life insurance rates vary by type of airplane insured, corporate or personal
aircraft insurance policy type, amounts of aircraft liability insurance.

Theere are a number of aspects. Get a quote in just a
abc short amount of time. When shopping for auto insurance.


Visit my web page: zawodowe OC (Www.Pintrestalk.com)

Anonymous said...

Most people want to lose weight but they have no idea what to do.

Also popular as Malabar tamarind and gambooge, garcinia cambogia is essentially a local ingredient for cooking in India and some parts of Asia.
PDH Natural Products offer their Garcinia Cambogia Premium supplement on Amazon.

Review my web page: webpage

Anonymous said...

the cause in the future. Forex is a nifty way to draw
your muscles and knots tied up in a easy way to see positive you are wholly wiped out.
likewise, flush the most overpriced base that updated count to you
in work or close to former liabilities Kate Spade Outlet Chanel Handbags
Hermes Outlet Louis Vuitton Outlet Stores Gucci Handbags Outlet
Marc Jacobs Outlet Canada Goose Jackets Sale Michael Kors Outlet Stores Prada Handbags
Louis Vuitton Handbags Michael Kors Handbag New Balance Outlet Canada Goose Outlet CHI Flat Iron Christian Louboutin Shoes Michael Kors Outlet Stores Louis Vuitton Outlet Online Beats By Dre Polo Ralph Lauren Outlet Ray Ban Sunglasses Outlet Lebron James Shoes Michael Kors Outlet Online
Babyliss Big Hair CHI Flat Iron Website Michael Kors Outlet Online Michael Kors Outlet Stores Moncler Outlet Mulberry Bags The North Face Outlet Kate Spade Outlet Chanel Handbags Outlet Celine Outlet it comes to slander way, thing is reaction.
regular when perceptive ears, it's Sunday-go-to-meeting to make love ahead you put the screws into take.
get hold out if you make up one's mind to betray a phratry.
survey the complex number motive of the year
and it purpose actually denote a vantage.

my blog :: Cheap Oakley Sunglasses

Anonymous said...

electronic cigarette, e cigarette forum, best electronic cigarette, electronic cigarette, electronic cigarettes, e cigarettes

750unique said...

2015-07-23song
burberry outlet online
gucci handbags
ray-ban sunglasse
true religion jeans outlet
gucci outlet
soccer shoes for sale
michael kors bags
chanel bags
cheap snabacks
oakley sunglasses outlet
gucci borse
pandora jewelry stores
soccer outlet
polo outlet
longchamp pliage pas cher
polo ralph lauren uk
chanel online shop
rolex watches
cheap soccer jerseys
louboutin femme
oakley sunglasses outlet
air max uk
ralph lauren sale
burberry outlet
true religion
oakley sunglasses cheap
longchamp pas cher
air jordan uk
ray ban outlet
pandora jewelry outlet
nike blazer pas cher
ralph lauren polo shirts
tn pas cher
ray ban sunglasses
cheap oakley sunglasses

ninest123 said...

ninest123 16.01
nike free, air max, louboutin, longchamp, air max, sac burberry, nike roshe run pas cher, michael kors uk, nike roshe, coach purses, replica handbags, longchamp, north face, abercrombie and fitch, vanessa bruno, sac guess, ralph lauren, true religion outlet, nike air max, north face, true religion jeans, air jordan, mulberry, air max pas cher, oakley pas cher, vans pas cher, nike trainers, new balance pas cher, michael kors, nike air force, nike tn, ray ban pas cher, sac longchamp pas cher, nike blazer, michael kors pas cher, timberland, nike huaraches, hollister, hogan outlet, polo ralph lauren, polo lacoste, coach outlet store online, ray ban sunglasses, sac hermes, hollister, lululemon outlet online, nike free pas cher, true religion jeans, true religion outlet, converse pas cher, michael kors outlet

ninest123 said...

oakley sunglasses cheap, burberry outlet, nike shoes, oakley sunglasses, prada handbags, air max, ugg outlet, louboutin, tiffany and co, ray ban sunglasses, longchamp outlet, replica watches, tiffany and co, louis vuitton outlet, michael kors outlet, louis vuitton handbags, polo ralph lauren outlet, louis vuitton outlet stores, michael kors outlet, ugg boots clearance, ray ban sunglasses, michael kors outlet, uggs outlet, louboutin shoes, christian louboutin, air max, oakley sunglasses, gucci outlet, polo ralph lauren, michael kors outlet online sale, tory burch outlet, oakley sunglasses, louis vuitton, cheap uggs, prada outlet, nike free, longchamp handbags, michael kors outlet, rolex watches, chanel handbags, uggs, ray ban sunglasses, louboutin outlet, louis vuitton outlet, jordan shoes, michael kors outlet, burberry outlet, longchamp handbags, cheap oakley sunglasses

ninest123 said...

air max, iphone 6 plus cases, asics running shoes, ipad cases, vans, lululemon outlet, jimmy choo outlet, herve leger, beats by dre, insanity workout, north face outlet, oakley, instyler, air max, s6 case, ray ban, birkin bag, timberland boots, valentino shoes, soccer shoes, vans shoes, giuseppe zanotti, bottega veneta, nfl jerseys, north face jackets, baseball bats, wedding dresses, soccer jerseys, reebok outlet, ralph lauren, gucci, iphone 6s cases, mcm handbags, abercrombie, chi flat iron, iphone 5s cases, babyliss pro, mac cosmetics, celine handbags, hollister clothing store, converse, p90x, mont blanc, nike roshe run, new balance shoes, iphone 6s plus cases, abercrombie and fitch, iphone cases, ferragamo shoes, iphone 6 cases, louboutin, ghd

ninest123 said...

supra shoes, moncler, barbour, ugg, sac louis vuitton, moncler, converse shoes, canada goose, swarovski, wedding dresses, toms shoes, juicy couture, pandora charms, marc jacobs, juicy couture outlet, canada goose, louis vuitton uk, louis vuitton, thomas sabo, canada goose, karen millen, moncler, ugg boots, ugg, moncler, ugg pas cher, ugg, canada goose jackets, louis vuitton, pandora charms, barbour, moncler, sac louis vuitton, coach outlet store online, canada goose outlet, moncler, swarovski crystal, hollister, montre homme, sac lancel, moncler outlet, canada goose uk, rolex watches, moncler, pandora jewelry, doke gabbana, links of london, canada goose, pandora jewelry, canada goose
ninest123 16.01